Mainoskankaat joulumyynnin tukena

Oletko pienen butiikin, oman kaupan omistaja? Mietitkö juuri tänään sitä, miten voisit auttaa, kehittää ja tukea oman kauppasi joulumyyntiä? Ajat tuntuvat olevan haastavia, mutta niinhän se on aina pienellä, paikallisella yrittäjällä – ja jouluna ostetaan taas lahjoja ystäville, tutuille ja rakkaille. Oletko miettinyt mainostuskeinoissa esimerkiksi mainosbanneria? Mainoskankaat ovat vanha mainoskeino, joka on vähän viime vuosina jäänyt uusien digitaalisten mahdollisuuksien alle, mutta todellisuudessa mainoskankaat ovat täysin toimia mainoskeino niin liikkeen sisätiloissa kuin ulkomainoksia. Mainosbannerit nimittäin kestävät nykyään hyvin tuulta, myrskyjä ja pakkasta.

Paikallisesti käytettävät mainosmediat

Jos mietitään paikallista liikettä, joka saa suurimman ja tärkeimmän myyntinsä alueen omilta asukkailta. Liikkeellä voi tietenkin olla myös verkkokauppa, mutta pienen verkkokaupan ylläpitäminen on monelle enemmänkin harrastus, ja liikkeen tukimuoto, kun todellinen tulonlähde sen oman liikkeen arkisten rutiinien ohella. Ja vaikka se verkkokauppa olisikin hyvä tulonlähde, verkkokaupan ja oman kivijalkaliikkeen markkinointi eroavat toisistaan melkoisesti, varsinkin jos tavoitteena on oikeasti tehdä tulosta. Nimittäin liikkeen, jolla on myytäviä tuotteita, pitää tasaisella syötöllä kertoa potentiaalisille ostajille omista tuotteistaan- sitä sanotaan mainonnaksi, ja sen kaikkia työvaiheita, suunnittelua ja koko yritystoimintaa yhdistellään sitten yrityksen markkinointisuunnitelmassa, missä pitäisi muistaa miettiä etukäteen ne vuoden tärkeimmät myyntikampanjat…

Nykyaikana on luonnollista, että yrityksellä on se oma kotisivu, ja kenties siellä myös verkkokauppa – ja näiden ohella myös vähintään yhdellä sosiaalisen median kanavalla sisältöä. Kuinka suunniteltua ja säännöllistä sitten sen sosiaalisen median kanavan sisältötyö on, onkin jo eri asia…. niitä kuitenkin kannattaisi käyttää ainakin tukemaan yrityksen näkyvyyttä osalla paikallisia potentiaalisia asiakkaita, mutta liikkeen tai paikallisen yrityksen ei pidä tuudittautua siihen, että pelkästään digitaalisilla alustoilla markkinointi pitäisi paikallisen myyntiliikkeen tuloskuntoisena.

Jokaisen paikallisen yrittäjän tulisi miettiä, keitä heillä käy asiakkaina, ja millaisia asiakkaita liike haluaa vieraakseen saada. Tästä syntyy jokaiselle liikkeelle oma kohderyhmänsä, jolle sitten liikettä mainostetaan toivottavasti sellaisella tavalla, joka resonoi tässä kohderyhmässä.

Mainoslakanat ja banderollit, pienet ja suuremmat, ovat tähän tarkoitukseen juuri omiaan, sekä yrityksen omissa liiketiloissa, että mahdollisesti naapurirakennuksen seinällä? Mutta ajatus siitä, ettei liike tarvitse mainontaa, on sekä oman liikkeen yliarviointia, että asiakkaiden aliarviointia – nykymaailmassa ei kovin montaa tuotetta nimittäin ole, mitä ei netistä saisi tilattua, joten joulumyyntiin panostaminen uusilla mainoslakanoilla ei välttämättä ole huono idea.

Mitä kaikkea sitten paikallisella tasolla liikkeille ainakin olisi käytettävissä (tässä ei siis ole mitään digialustaa listattu):

  • liikkeen omat tilat sekä ulkoalueet
  • lähialueiden mahdolliset mainosbanneritilat
  • lähialueiden liikuntahallit ja urheilukentät
  • linja-autoasemat ja vastaavat
  • tienvarsimainonta
  • flyerit
  • paikallislehdet
  • yhteistyö toisten yrittäjien sekä yhdistysten kanssa

Monet markkinointikeinot ovat saatavilla kaikkialla, mutta yrittäjät ja liikkeet eivät välttämättä ole koskaan edes miettineet niitä, koska

  • heidän mielestään markkinointia ei tarvita
  • heidän mielestään se on liian työlästä
  • heidän mielestään kotisivut ja Facebook päivitykset riittävät

Toisaalta myös monet yrittäjät ovat aloittaneet oman yrityksensä, koska ovat sen alan ammattilaisia, mutta he eivät ole koskaan miettineet minuuttiakaan asiakaskohderyhmiä, markkinointisuunnitelmia, budjetteja, analyysejä…. yleensäkään koko markkinointia, ja siksi se on yleensä sellaista, että paikallislehteen laitetaan neljä kertaa vuodessa laatikkomainos, jossa lukee:

LIIKE ABC
Meiltä saat tätä ja tota.
Palvelemme iloiin mielin.
Tervetuloa meille tänne.
www.firma.abc

Mainos ei liity mihinkään suunnitelmaan, eikä sitä tue mikään liiketilassa oleva mainoslakana, tai ulkona oleva mainosständi…. eikä se ole osa mitään kampanjaakaan. Nämä markkinointityöt eivät kuitenkaan ole mahdottomia, mutta monesti yrittäjät tarvitset apua markkinoinnin aloittamiselle.

Ehkä tänä syksynä ajoissa aloitettu joulukampanja, tuo sinunkin liikkeeseesi uusia asiakkaita, ja entistä paremman tuloksen, jotta oma joululomasi sujuu entistä pienemmällä stressillä, sillä ollaan kuitenkin realisteja, yrittäjä stressaa aina vähän tulevaisuutta.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.