Kinkku pitää pintansa suomalaisten joulupöytien kestoherkkuna. Tänäkin jouluna lähes kolme neljästä kotitaloudesta ostaa kinkun. Joulukinkun kotimaisuus on kuluttajille tärkeä asia, sillä 90 prosenttia kinkun hankkivista kotitalouksista valitsee kotimaisen kinkun.
Lihatiedotuksen hiljattain teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että 73 prosenttia suomalaisista aikoo hankkia joulukinkun tänäkin vuonna. Kantarin marraskuussa 2021 toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia, kotimaisuuden tärkeyttä sekä luomukinkun ostoaikomuksia.
Viime vuoteen verrattuna kinkkua syövien osuus on pysynyt samalla tasolla. Myös kinkun kotimaisuus on edelleen tärkeä kriteeri kinkun valinnassa. Kinkun hankkivista talouksista 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun. Vajaa kaksi prosenttia kinkun hankkivista talouksista ostaa ulkomaisen kinkun, kun taas yhdeksälle prosentille alkuperällä ei ole väliä. Vajaa kolmannes kinkun hankkivista talouksista ostaisi luomukinkun, jos se olisi mahdollista.
Reilu kolmasosa talouksista, jotka eivät aio hankkia kinkkua joulupöytäänsä, korvaavat kinkun jollakin muulla ruoalla. Useimmiten joulukinkku korvataan kalkkunalla, riistalla, muulla liharuoalla, kalalla tai kasviksilla. Seitanilla tai muulla kasviperäisellä ruoalla kinkun korvaa noin kaksi prosenttia koko väestöstä.
Lisätietoja: Lihatiedotus, Noora Laukkanen, info@lihatiedotus.fi, p. 044 236 0039, www.lihatiedotus.fi
Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset 2021, Kantar TNS Agri Oy. Tutkimus tehtiin 19.-24.11.2021 ja siihen vastasi valtakunnallisesti 1 074 suomalaista, poislukien Ahvenanmaa. Aineisto painotettiin edustamaan 18-74-vuotiasta väestöä. Virhemarginaali on +/- 3 prosenttia.